[FOTO] Czekaliśmy na to prawie pół wieku... Pociągi Kolei Dolnośląskich wkrótce wjadą na nową stację
Po 48 latach od zawieszenia ruchu pasażerskiego pociągi znów dotrą do Srebrnej Góry. To efekt decyzji Samorządu Województwa Dolnośląskiego, który właśnie podpisał umowę na rewitalizację nieczynnego od dekad odcinka linii kolejowej nr 318, pomiędzy Bielawą a dawną twierdzą u podnóża Gór Sowich.
Prace nad przywróceniem trasy kolejowej realizowane są etapami. Obecnie kończy się odbudowa odcinka Bielawa Zachodnia – Bielawa Nowa, licząco około 4,5 km, a dzięki podpisanej właśnie umowie możliwe będzie przeprowadzenie prac także na dalszym fragmencie, aż do Srebrnej Góry. Plan zakłada zakończenie inwestycji do końca 2026 roku. Całość będzie kosztować ponad 41 milionów złotych, które pochodzą z budżetu województwa.
"Rewitalizacja linii kolejowej nr 318 to projekt, który ma ogromne znaczenie nie tylko dla mieszkańców Bielawy i Srebrnej Góry, ale dla całego regionu. Dzięki niemu poprawi się dostępność komunikacyjna, wróci regularny ruch pasażerski, a pociągi dotrą do Srebrnej Góry po blisko 50 latach. To także ogromny impuls dla lokalnej turystyki – podróżni będą mogli wygodnie dojechać do atrakcji w okolicach Gór Sowich". – mówi Paweł Gancarz, Marszałek Województwa Dolnośląskiego.
Modernizacja obejmuje nie tylko torowisko, ale też infrastrukturę towarzyszącą, w tym przystanki, przejazdy i systemy sterowania ruchem. Rewitalizacja linii nr 318 jest kontynuacją wcześniejszego etapu prac, zakończonego w 2019 roku, który przywrócił połączenia kolejowe z Dzierżoniowa do Bielawy.
W perspektywie – wygodniejszy dojazd do Wrocławia, większa mobilność mieszkańców, ale też turystyczny potencjał trasy. Linia kolejowa nr 318, w swoim historycznym przebiegu, oferuje jedne z najciekawszych widoków w regionie z panoramą Jeziora Bielawskiego i Gór Sowich, a także przejazdem po zabytkowym, ponad 110-letnim nasypie.
"Wracamy do miejsca, w którym rozpoczął się nasz projekt walki z wykluczeniem komunikacyjnym. Dzięki rewitalizacji tej linii przywrócimy połączenie kolejowe dla blisko 70 tysięcy mieszkańców. To oczywiście nie jest koniec naszych działań, już niebawem będziemy podpisywać kolejne umowy na rewitalizacje". – dodaje wicemarszałek Michał Rado.
Ostatni pociąg pasażerski przejechał tę trasę w 1977 roku. Jeśli harmonogram uda się utrzymać, nowoczesne składy znów zatrzymają się w Srebrnej Górze w ciągu najbliższych dwóch lat.
/UMWD/
Przeczytaj komentarze (3)
Komentarze (3)
zapewniam, że koszt uruchomienia takiego połączenia jest praktycznie zerowy za zyski dla regionu naprawde duże.
Może pora, żeby Marszałek Województwa i lokalni samorządowcy podjjeli takie wyzwanie