RANKING szkół średnich 2025. Jakie są wyniki matur w powiecie kłodzkim? Gorsze niż rok temu. Zmiana lidera!

wczoraj, 18 godz temu 2060 2

Jak wypadły wyniki egzaminów w powiecie kłodzkim? To zależy, jak zwykli odpowiadać naukowcy. Tzw. zdawalność jest na niezłym poziomie: 71,79 proc. To jednak nieco gorzej niż rok wcześniej. Do egzaminów przystąpiły 746 osób, pozytywnie je zdało 527. Tradycyjnie słabo wypada matematyka, najlepiej angielski. Nadal maturzyści wolą też odpowiadać ustnie, niż na piśmie.

Nasz ranking utworzyliśmy na podstawie zsumowania wyników z egzaminów obowiązkowych, a więc z języka polskiego, matematyki i języka obcego [u nas jest angielski, bo był najczęściej wybierany]. Szczegółowe wyniki dotyczące szkół znajdziecie TUTAJ. Oto jakie wyniki z tych przedmiotów były w całym powiecie:
• język polski [podstawowy]… zdawalność 88,28 / wynik 50,91
• język polski ustny…97,41 / 65,51
• język angielski [podstawowy]… 90,41 / 72,90
• język angielski [ustny]…95,61 / 75,70
• matematyka [podstawowy]… 78,74 / 53,54

A oto NASZ RANKING SZKÓŁ ŚREDNICH. To obiektywne zestawienie, jednak ułożone według ułomnych danych? Jak bowiem porównywać niewielkie szkoły niepubliczne z wielkimi liceami w Kłodzku czy Bystrzycy Kłodzkiej. W tabeli podajemy tzw. zdawalność, ile osób zdało i ile przystąpiło do egzaminów, a w nawiasach obok miejsca w rankingu zmianę w rankingu w stosunku do 2024 roku:

   1. [+1] Alternatywne LO w Kłodzku…96,00 proc. [24/25]
   2. [-1] Społeczne LO w Kłodzku…94,74 proc. [18/19]
   3. [+5] LO im. Józefa Lompy w Kudowie-Zdroju…100,00 [20/20]
   4. [-1] LO im. Powstańców Ślaskich w Bystrzycy Kłodzkiej…95,74 proc. [45/47]
   5. [-1] LO im. Bolesław Chrobrego w Kłodzku…87,77 [165/188]
   6. [-1] LO im. Henryka Sienkiewicza w Nowej Rudzie…87,76 [43/49]
   7. [-1] LO im. Andrzeja Zawady w Lądku-Zdroju…78,57 [11/14]
   8. [+3] Technikum im. Wacława Żenczykowskiego w Kłodzku…76,11 [51/67]
   9. [+5] LO Medical w Kłodzku…57,69 [15/26]
10. [bz] Technikum im. Jana Pawła II w Polanicy-Zdroju…58,18 [32/55]

11. [+2] Technikum nr 2 w Kłodzku…52,94 [54/108]
12. [bz] Technikum im Stanisława Staszica w Nowej Rudzie…56,25 [18/32]

13. [+5] LO dla dorosłych w Kłodzku…57,89 proc. [11/20]
14. [+3] Technikum im. Władysława Reymonta w Bożkowie…41,67 proc. [10/24]
15. [-8] LO Mistrzostwa Sportowego w Dusznikach-Zdroju…37,5 proc. [3/8]
16. [bz] Technikum w Stroniu Śląskim…20,0 [1/6]
17. [-2] Technikum im. Sylwestra Kaliskiego w Bystrzycy Kłodzkiej…22,22 proc. [6/27].

Dlaczego uważamy maturę za ważny egzamin? Bo wyniki tych egzaminów świadczy nie tyle o naszym systemie szkolnym i nauczycielach, co o aspiracjach młodzieży. Zdajemy sobie jednak sprawę, że nie musi przesądzać o przyszłości absolwentów szkół średnich to, czy na maturze otrzymali oceny dostateczne czy celujące. Powodzenia na studiach lub na starcie w pracy zawodowej! [kot]

* Edukacyjny RANKING gmin sporządzony przez nas na podstawie tegorocznych egzaminów ósmoklasistów znajdziecie TUTAJ.

Przeczytaj komentarze (2)

Komentarze (2)

rak dzisiaj, 39 min temu
taki to i efekt Pedagog czy specjalista z doskoku? Co z poziomem naszych nauczycieli?

W Polsce od lat toczy się dyskusja o jakości kształcenia nauczycieli i poziomie nauczania w szkołach. Coraz częściej mamy do czynienia z sytuacją, w której rolę nauczyciela pełni osoba, która ukończyła dowolny kierunek studiów (np. rolnictwo, biologię, turystykę), a następnie zrobiła kurs pedagogiczny. Zgodnie z prawem taka osoba nabywa uprawnienia do nauczania. Ale czy naprawdę staje się nauczycielem?

Różnica między osobą, która ukończyła pełne studia pedagogiczne, a kimś, kto „dorobił” sobie pedagogikę na podyplomówce, bywa ogromna. Pedagogika to nie tylko zbiór teorii – to przede wszystkim przygotowanie do pracy z człowiekiem: z jego emocjami, trudnościami, lękami i potrzebą rozwoju. To również warsztat metodyczny, którego często brakuje nauczycielom z tzw. „doskoku”.

Niestety, poziom kształcenia pedagogicznego w Polsce również nie zachwyca. Światowe rankingi uczelni mówią jasno: nasze uniwersytety plasują się daleko za czołówką europejską i światową. Brakuje nowoczesnych metod, indywidualizacji, a także praktycznego przygotowania do zawodu. Do tego dochodzi wieczny problem niskich zarobków, które skutecznie odstraszają najlepszych absolwentów od wybierania ścieżki nauczyciela.

W efekcie w szkołach często spotykamy nauczycieli nieprzygotowanych, wypalonych lub takich, którzy traktują zawód jako „plan B” po nieudanej karierze gdzie indziej. A przecież to oni kształtują kolejne pokolenia. Jeśli nie zaczniemy inwestować w prawdziwy poziom i prestiż tego zawodu, miejsce Polski w edukacyjnych rankingach będzie takie samo jak dziś – na szarym końcu.
była nauczycielka maturzystów wczoraj, 11 godz temu
Taka statystyka to chyba nie do końca prawdziwa - ilość uczniów w klasie maturalnej do ilości zdających maturę. To jest wiarygodne. Niestety w wielu tych szkołach zastrzega się... "Chcesz ukończyć szkołę, to nie zdawaj w tym roku matury" - tekst z tzw. budowlanki :( Może Redaktor dotrze do istoty tzw. statystyk . Liczę na Pana kot :)